Musuta

 Musuta.

De ontwerpers achter ontwerpstudio Musuta Ltd zijn JOPSU RAMU (1982) en TIMO RAMU (Huhtala) (1979). Zij wonen de ene helft van het jaar in Finland, en de andere maanden in Japan. Musuta Ltd. brak echt door in juni 2010, toen zij de prestigieuze Gouden Leeuw op het internationale reclamefestival van Cannes wonnen met hun campagne Urban Abstract voor de Finse tvzender Nelonen. Het sprookje van Musata begon in 2003 met de albumhoezen die ze ontworpen voor Killer, de band waar Timo in speelde. Tegenwoordig produceren ze onder andere concepten, design en kunst, video en graphics. Jopsu, die een achtergrond heeft in ruimtelijk en meubeldesign, en Timo, die communicatie studeerde, werken fulltime voor Musuta, maar de projectteams bestaan soms wel uit 30 personen. Het bureau werkt samen met een groot aantal bedrijven in Japan.

Musuta & Sarjaton
Het designerduo Musuta heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van het Sarjaton concept. Musuta is ook verantwoordelijk voor het Sarjaton kleurenpalet en de decors Metsä en Letti die diep geworteld zijn in de Finse manier van leven. Musuta heeft ook de stempel aan de onderzijde ontworpen. Deze stempel verwijst naar een oud Fins gezegde "het heeft geen zin om verder dan de zee te gaan vissen": alles wat we nodig hebben, is hier.